Det er noe romantisk, ja nesten eventyrlig, ved en togreise når det panoramiske landskapet glir rolig forbi. På togturen mellom Nairobi og Mombasa ved Det Indiske Hav (eller motsatt vei), kan du oppleve de vakre landskapene, naturen og en rekke livlige byer i Kenya på en helt ny måte. Reisen varer 5 timer med den direkte ettermiddagsforbindelsen eller 6 timer med flere stopp underveis på morgenturen, og de går begge veier fra de to storbyene. Det går også et nattog begge veier med noen få liggeplasser, men det tar litt lengre tid – og man går jo glipp av de vakre scenene langs ruten.
På en klar dag kan du se den snø- og isdekte toppen av Kilimanjaro. Kanskje skimter du kvinner i fargerike klær som vasker tøy i en av de mange elvene toget krysser. I Kibwezi, som er grenselandet til Chyulu Hills og inspirasjonen til Ernest Hemingways' "Green Hills of Africa", utvikler landskapet seg mens du passerer forbi. Turen går blant annet gjennom Kenyas største nasjonalpark, Tsavo, som er kjent for sine mange elefanter, og sjansene for å se noen av disse fra toget, samt andre klassiske safaridyr som sjiraffer og sebraer, er gode. I bakgrunnen kan man se fjell og sletter, brutt av de store baobabtrærne. Toget fortsetter forbi Tsavo, og i horisonten ser du Taita Hills, før det går mot Det Indiske Hav. Du nærmer deg nå slutten av togreisen, og landskapet endrer seg igjen på vei mot din endelige destinasjon, Mombasa ved Kenyakysten.
Den nye togreisen foregår i relativt høyt tempo og har god komfort med aircondition, behagelige seter og rikelig med benplass, og det er en deilig spisevogn ombord, men slik har det ikke alltid vært. Den originale togreisen, også kjent som "The Lunatic Express", var en helt annen opplevelse. Reisen tok den gangen mellom 12 og 24 timer. På den gamle ruten var komforten dårlig, og det sies at passasjerene ble rådet til å ta ut gebisset fordi toget ristet så voldsomt!
Byggingen av den opprinnelige jernbanen mellom Nairobi og Mombasa startet i 1896 og ble ferdigstilt i 1901. Banen ble bygget av Storbritannia for å beskytte de britiske kolonienes interesser i Afrika. Byggingen var problematisk fra starten, og 2.500 indiske arbeidere mistet livet under oppføringen. Utover forhold som tørke, malaria og dysenteri, var spesielt Tsavo et farlig sted å oppholde seg. Tsavo var i 1896 hjemmet til et par beryktede menneskeetere - to hannløver som etter sigende spiste 35 jernbanearbeidere og en gang angrep selve togstasjonen. Til slutt måtte løvene bøte med livet. Andre hindringer var angrep fra neshorn og fra Kikuyu-folket som trodde toget var en jernslange og skjøt giftpiler etter det.
"The Lunatic Express" fikk sitt kallenavn fordi mange den gang mente at den britiske optimismen rundt byggingen kunne drive enhver til vanvidd, og at hele prosjektet var urealistisk og altfor dyrt. I dag heter ruten Madaraka Express, oppkalt etter Kenyas uavhengighetsdag. Den gamle ruten og den nye følges flere steder, men den nye ruten er mer direkte. Dette er mulig blant annet ved hjelp av 98 broer, hvor den høyeste er 43,5 meter og den lengste er 215 meter. Byggeprosjektet ble ferdigstilt imponerende 18 måneder tidligere enn beregnet, og er Kenyas største infrastrukturprosjekt siden landets uavhengighet i 1963. Madaraka Express ble satt i drift 1. juni 2017 og har 17 vogner med plass til 1.200 passasjerer. Toget kjører med opptil 120 km i timen på den 470 km lange strekningen.
Madaraka Express har de siste årene blitt en suksess for mange lokale og er ikke minst populær blant turister som tar en kombinert safari og badeferie i vidunderlige Kenya. Dette skyldes utvilsomt at toget forbinder de mest populære safaridestinasjonene sentralt i landet med Kenyakysten og en badeferie ved Det Indiske Havs palmekledde sandstrender og klare, varme vann – og at det er et komfortabelt og hyggelig alternativ til enda en flytur i forbindelse med en safari med badeferie i Kenya.
Rejser under temaet »Madaraka Express«